Tarptautinės patirties mobilių žaidimų sostinėje pasisėmęs lietuvis grįžo namo garsinti savo šalies vardą

Suomija jau daugelį metų laikoma mobiliųjų žaidimų sostine. Ten veikiančioje „Rovio Entertainment“, žaidimo „Angry birds“ (liet. „Pikti paukščiai“) kūrėjų studijoje trejus metus pradirbęs ir tarptautinės patirties įgavęs lietuvis Jaroslav Stacevič svetimoje šalyje ilgai neužsibuvo. Pasimokęs iš bene stipriausių industrijos lyderių, nusprendė grįžti į Lietuvą ir prisidėti prie vietinės rinkos vystymo.

Kelionė: Lietuva-Suomija

Nuo mažens vaizdo žaidimais susižavėjęs vilnietis Jaroslav Stacevič galimybę įsidarbinti žaidimų industrijoje ilgą laiką laikė fantazija. Drąsiai svajoti trukdė vyraujanti aplinkinių nuomonė, jog žaidimai – tik tuščias laiko gaišimas, kuris neatneša naudos.

Prieš 10 metų, nepabūgęs plaukti prieš srovę, Jaroslav išdrįso savo jėgas išbandyti dar tik besikūrusioje Lietuvos žaidimų rinkoje. Vėliau, įgavęs daugiau patirties ir vedamas smalsumo, karjerą tęsė suomių žaidimų studijoje „Rovio Entertainment“, kuriai priklauso populiariosios kultūros fenomenu pripažįstamas „Angry birds“ (liet. „Pikti paukščiai“) žaidimas.

„Daugelis žmonių, dirbančių tokioje dinamiškoje ir sparčiai besivystančioje sferoje kaip žaidimų industrija, susiduria su situacijomis, kai protas reikalauja iššūkių ir smalsumas stumia ieškoti naujų patirčių. Prieš trejus metus nusprendžiau persikelti į Suomiją ir įsidirbinti „Rovio“ studijoje.

Prisijungiau su konkrečiu tikslu – pradėti naujo mobilaus žaidimo kūrimą ir koordinuoti visos komandos darbą. Projektų vadovai suomių studijoje neša itin daug atsakomybių, nes kiekvienas žaidimo projektas ten suprantamas ir vertinamas beveik kaip atskiras „startuolis“. Prisijungiau kaip tik tuo metu, kai iki pandemijos pradžios buvo likę pora mėnesių. Tad mano iššūkių sąrašą papildė ne tik naujos atsakomybės, bet ir pasaulinės pandemijos padiktuotos taisyklės“, – pasakoja žaidimų kūrėjas Jaroslav Stacevič.

Tarptautinėje įmonėje lietuvis užėmė vykdančiojo prodiuserio pareigas. Atsakomybės apėmė ne tik žaidimų kūrimo, vystymo, sklaidos darbus, bet ir komandų bendradarbiavimo kuravimą, diegiant naujus projektus bei prisidedant prie jau esamų (įskaitant „Angry Birds“ seriją) tobulinimo.

Kontrastinga mobilių žaidimų rinka

Nors, anot žaidimų kūrėjo, persikelti į naują šalį nebuvo sudėtinga, Suomija ne veltui vadinama žaidimų industrijos sostine. Vien tik mobiliųjų žaidimų rinka siekia 3,1 milijardą eurų per metus, o profesionalūs darbuotojai išgraibstomi itin greitai.

„Žaidimų rinka Suomijoje yra pasiekusi tikrą brandos etapą. Su didžiuliu vietinės vyriausybės palaikymu, o ir į pačius žaidimus yra žiūrima ne tik iš meno, bet ir iš verslo pusės. Kadangi Suomija skiria daug dėmesio teigiamam žaidimų įvaizdžio formavimui bei užsienio įmonių bei profesionalų pritraukimui, tai stiprina ir konkurenciją darbo rinkoje. Savo sričių specialistai ten turi platų pareigų ir finansinių perspektyvų pasirinkimą ir yra aktyviai „medžiojami“ skirtingų darboviečių. Nors tai reiškia, kad pritraukti ar išugdyti profesionalus yra lengviau, bet ir išlaikyti juos – sudėtingiau.

Lietuvoje dažnai matome, kad kitos meno formos, tokios, kaip kinas ar muzika, yra vertinamos labiau ir turi stipresnę reprezentaciją nei vaizdo žaidimų kūrimas. Tai yra viena iš priežasčių, dėl kurių nusprendžiau grįžti į Lietuvą. Įgavęs patirties, sieksiu pats prisidėti prie industrijos vystymo, teigiamo žaidimų įvaizdžio sudarymo ir brandaus požiūrio formavimo“, – prisipažįsta žaidimų kūrėjas.

Anot jo, nepaisant, jog žaidimų rinka Lietuvoje vis dar besiformuojanti, būtent tai leidžia jai būti lankstesnei ir žaidėjams pasiūlyti unikalių produktų, suteikti neprilygstamas patirtis.

Trejus metus „Rovio Entertainment“ studijoje praleidęs Jaroslav atvirauja, jog patirtis Suomijoje leido praplėsti akiratį į žaidimus, kaip į verslą, pritaikyti ir palyginti skirtingai taikomas praktikas, požiūrius ir metodus. Didesnis dėmesys duomenų analitikai ir statistikai ne tik suformavo holistinį požiūrį į žaidimus, bet ir padėjo įsigilinti į žaidėjų poreikius.

Grįžimas namo

Nors darbas ir gyvenimas Suomijoje gali pasirodyti patogus, tačiau Jaroslav nusprendė grįžti Lietuvon ir prisidėti prie vietinės rinkos vystymo.

„Rovio“ studijoje praleidau tiek laiko, kiek prireikė užbaigti projektą. Per tą laką aš geriau supratau pačią industriją bei įgijau gebėjimų, kurių anksčiau neturėjau. Tačiau Suomijos rinkoje palikti savo pėdsaką yra sunkiau. Geriausios praktikos jau suformuotos, stipriausios idėjos greitai perimamos.

Nusprendžiau grįžti ten, kur ir pradėjau augti – jau dvidešimt metų Lietuvoje veikiančią „Nordcurrent“ studiją. Čia turime daugiau laisvės eksperimentuoti ir įgyvendinti pašėlusias idėjas, laužyti konvencijas nei tarptautinėse korporacijose. Dabar užimdamas projektų vadovo pareigas kursiu naujus projektus, kurie, viliuosi, garsins ir Lietuvos, kaip žaidimų rinkos lyderės, vardą“, – sako J. Stacevič.

Jis priduria, jog, norint palikti pėdsaką industrijoje, svarbiausia nebijoti sunkumų, konkurencijos, mokytis iš sėkmių ir klaidų bei nuoširdžiai mėgti žaidimus.