Paaiškėjo svarbiausios technologijų tendencijos: 5G dominavimas, DI spurtas ir tvarus vartojimas

Paskutinę vasario savaitę Barselonoje vyko didžiausia pasaulyje telekomunikacijų technologijų paroda „Mobile World Congress“ („MWC“). Čia aptartos ir svarbiausios technologijų sektoriaus tendencijos, tarp kurių – 5G ryšio ateitis, aplinkos tausojimas ir dirbtinio intelekto (DI) pergalė visose srityse. Parodai pasibaigus, „Tele2“ apžvelgia svarbiausias joje aptartas aktualijas bei kaip jos formuoja ir Lietuvos telekomunikacijų sektoriaus pažangą bei plėtrą.
Dominuojantis naujos kartos ryšys
Tarptautinės mobilaus ryšio asociacijos GSMA duomenys rodo, kad iki dešimtmečio pabaigos 5G ryšys sudarys daugiau nei pusę (56 proc.) viso pasaulio judriojo ryšio. Pasaulinis 5G ryšio tinklas 2022 m. pabaigoje viršijo vieną milijardą jungčių, 2023 m. pabaigoje – 1,6 mlrd. jungčių, o iki 2030 m. pasieks 5,5 mlrd. prisijungusiųjų.
„MWC“ parodoje atskleisti ir kiti duomenys. Apskaičiuota, kad iki 2030 m. mobiliųjų duomenų srautas padidės keturis kartus, o didelę dalį sudarys duomenų srautas 5G tinkle. Dėl to ypač didelis dėmesys skiriamas ryšio aprėpties ir pajėgumų plėtrai, investicijoms į infrastruktūrą.
„Naujos kartos ryšio technologija vartotojams žadėjo suteikti dar platesnes interneto ryšio galimybes. 5G greitį Lietuvoje jau pavyko įrodyti oficialiais pasiekimais – 5G greičio rekordas, pasiektas „Tele2” tinkle, buvo įrašytas į Lietuvos rekordų knygą – siekė net 4,45 Gbps. Akivaizdu, kad klientams ši technologija lemia dar geresnę naršymo patirtį, o verslui – daugiau galimybių veikti efektyviau“, – sako Petras Masiulis, „Tele2“ generalinis direktorius Lietuvai ir Baltijos šalims.
Dar didesnis dėmesys tvarumui
Parodoje išskirtinis dėmesys parodytas ir tvaraus bei atsakingo technologijų vartojimo bei vystymosi temoms. „MWC“ pristatytais GSMA ataskaitos duomenimis, technologijų sektoriui pavyko nuo 2019 m. sumažinti išmetamo anglies dioksido kiekį, o Europoje šis rodiklis sumažėjo perpus.
Pastebėta, kad mobiliojo ryšio operatorių išmetamas šiltnamio efektą sukeliančių dujų (ŠESD) kiekis 2019-2022 m. sumažėjo 6 proc., nepaisant didėjančios ryšio ir duomenų paklausos. Tokių rezultatų pasiekti padėjo pažengęs energijos vartojimo efektyvumas ir atsinaujinantys energijos ištekliai.
Parodoje pristatyti ir įvairūs išradimai bei sprendimai, padedantys taupyti Žemės resursus. Vis dėlto, ekspertai išskiria ir technologijų sektoriui vis dar aktualius iššūkius – didėjantį elektroninių atliekų kiekį, spartaus dirbtinio intelekto rinkos augimo įtaką tvarumo tikslams.
„Kiekvienas žingsnis, vedantis mus link tvaresnio ir atsakingesnio gyvenimo, verslo valdymo bei vartojimo, yra labai svarbus. Tvarumą telekomunikacijų sektoriuje užtikrinančius sprendimus diegiame ne vienerius metus – tai rūpi mūsų klientams. Siekiame tikslo iki 2025 metų ŠESD kiekį visoje veiklos grandinėje sumažinti 90 proc., o iki 2035 m. pasiekti nulinę emisiją“, – sako P. Masiulis.
Dirbtinio intelekto įsigalėjimas
Beveik visuose „MWC“ parodos pranešimuose atsispindėjo viena pagrindinė tema – dirbtinis intelektas. Barselonoje vykusiame technologijų renginyje kelios bendrovės bei gamintojai pademonstravo ir naujus DI robotus, ir tai, kaip generatyvinio (kurti gebančio) intelekto įrankiai gali persikelti į kasdienybėje naudojamus išmanius įrenginius.
Nors tokie įrankiai kaip „ChatGPT“ naudojami ypač plačiai, jiems būtina interneto prieiga. Išmaniųjų telefonų gamintojai siekia, kad dirbtinio intelekto įrankiai veiktų pačiuose įrenginiuose. Apie pasiektą pažangą pranešė ne viena sektoriaus įmonė, pavyzdžiui, „Motorola“ pristatė asmeninių dirbtinio intelekto asistentų koncepcijas, o bendrovės „Deutsche Telekom“ ir „Brain.ai“ pademonstravo išmanųjį telefoną, kuriame visiškai atsisakoma programėlių. Užuot naudojęs jas, žmogus įveda arba balsu duoda komandas konkrečiai užduočiai atlikti.
„Vienas iš reikšmingų laimėjimų – DI ir mašininio mokymosi integravimas į mobiliojo ryšio tinklo priežiūrą, kur prognozuojamoji analizė padeda laiku pastebėti ir užkirsti kelią įvairiems gedimams. DI technologijos šiemet dar labiau prigijo ir klientų aptarnavimo, vidinių verslo procesų srityse – „Tele2“ klientus konsultuoja pokalbių robotai. Kuriant naujus pažangius sprendimus, užtikrinama inovatyviausia klientų aptarnavimo patirtis ir duomenų saugumas“, – sako P. Masiulis.