Nuo šildomų sėdynių iki peilių zombių apokalipsei: kas laimės prenumeratų varžybose?

Prenumeruoti dar visai neseniai galėjome tik laikraščius ir žurnalus, tačiau šiandien po šiuo žodžiu slepiasi beveik viskas, pradedant serialais ir baigiant į namus pristatoma kava. Šis verslo modelis, kai už tam tikras paslaugas ir produktus mokamas nedidelis fiksuotas mokestis per mėnesį ar metus, pastaraisiais metais išpopuliarėjo tiek, jog ekonomistai dabartinę rinkos situaciją netgi pakrikštijo „prenumeratų ekonomika“.  

Tarptautinė finansų paslaugų įmonė UBS prognozuoja, kad 2025 m. tarptautinės prenumeratų ekonomikos apimtys padvigubės ir pasieks pusantro trilijono JAV dolerių. Visgi ekspertai pastebi, kad dalis šį verslo modelį taikančių kompanijų šiuo metu patiria sunkumų, o dėl didelio prenumeratų skaičiaus ateityje kompanijoms teks įdėti daugiau pastangų, kad jų paslaugos atsidurtų nuolatiniame vartotojo mokėjimų sąraše. 

„Matydamas šias tendencijas kiekvienas verslas ieško būdų jį pritaikyti savo veikloje, tad žiniasklaidoje netgi nuskamba tokie neįprasti ketinimai, kaip šildomų automobilio sėdynių apmokestinimas prenumerata. Šis ir kiti pavyzdžiai rodo, jog prenumeratos ateityje veikiausiai taps pagrindiniu paslaugų pirkimo metodu, tačiau didžiausios sėkmės sulauks tie žaidėjai, kurie suras būdų šiuo atsiskaitymo modeliu klientui suteikti papildomos vertės“, – teigia „Telia smulkaus ir vidutinio verslo vadovas Vygintas Domarkas. 

Sėdynių šildymo ir kaulų prenumeratos

Pasak V. Domarko, šiandien nemaža dalis išmaniųjų telefonų savininkų į kiekvieno mėnesio išlaidas jau kurį laiką yra įtraukę muzikos ar vaizdo turinio platformų prenumeratas, o rinkoje vis sparčiau skinasi kelią makiažo ar prekių augintiniams prenumeratos. Kita vertus, kai kurie bandymai pritaikyti prenumeratos modelį suglumino daugelį vartotojų.

Prieš kelias savaites viešojoje erdvėje įnirtingas diskusijas paskatino kai kurių BMW automobilių savininkų pranešimai, kad gamintojas savo elektroninėje parduotuvėje jiems pasiūlė už sėdynių šildymo funkciją mokėti 18 JAV dolerių per mėnesį.

„Siekdama kuo greičiau išsklaidyti nepasitenkinimą, BMW paaiškino, jog tokį mokestį teks mokėti tik tiems, kurie šildomų sėdynių opcijos neįsigijo automobilio pirkimo metu. Bendrovė taip siekia standartizuoti savo gamybos procesus ir gaminti techniškai identiškus automobilius, kad pirkimo metu už tam tikrą įrangą nesusimokėję, bet vėliau ja susigundę vartotojai galėtų pageidaujamas funkcijas aktyvuoti už tam tikrą mokestį“, – aiškina pašnekovas. 

Tiesa, rinkoje netrūksta ir kitų neįprastų bandymų išnaudoti prenumeratos galimybes. Pavyzdžiui, už 24,99 dolerio per mėn. galima užsisakyti „Skulls Unlimited Bone Box“ prenumeratą, kuri kas mėnesį į jūsų namus pristatys realius žmonių ir gyvūnų kaulus ar tikroviškas jų replikas vien tik tam, kad juos galėtumėte pasidėti savo sekcijoje. Taip pat internete yra bent kelios įmonės, siūlančios kas mėnesį pristatyti peilius ir kitus išgyvenimo reikmenis, kad vartotojas būtų pasiruošęs karui ar net zombių apokalipsei. 

Prenumeratoms kylantys iššūkiai  

Remiantis pernai JAV atlikto tyrimo duomenimis, vidutinis vartotojas kiekvieną mėnesį įvairioms prenumeruojamoms paslaugoms išleidžia net 273 dolerius, o dabartinėmis ekonomikos sąlygomis žmonės susimąsto apie kiekvienos užsakytos prenumeratos reikalingumą. 

„Vien pirmąjį šių metų ketvirtį, išaugus prenumeratos kainoms, įvairias vaizdo turinio platformas Jungtinėje Karalystėje paliko 1,5 milijono vartotojų. Tai rodo, jog žmonės prenumeratų reikalauja vis daugiau ir pasikeitus aplinkybėms nebėra linkę jų tęsti, ypač jei suteikiama nauda nebeatitinka prašomos sumos“, – daro išvadą ekspertas. 

Vis dėlto V. Domarkas pabrėžia, jog šios tendencijos veikiau yra pavojaus signalas konkrečioms kompanijoms, o ne nuosprendis visai prenumeratų rinkai. Pastaroji ir toliau išlaiko stabilumą, įskaitant Lietuvą. Tai iliustruoja „Telia TV“ išmaniosios televizijos paslauga, kurios vartotojų skaičius per pastaruosius penkerius metus išaugo beveik ketvirtadaliu bei po šių metų pirmojo pusmečio jau siekia 254 tūkstančius vartotojų. 

Išgyvenimo receptas – vertė

BMW šildomų sėdynių prenumerata ir dėl jos kilęs nepasitenkinimas yra puikus pavyzdys, jog vartotojai ne visada pageidauja prenumeruoti tai, ką gali įsigyti sumokėję visą sumą, ar vien todėl, jog toks modelis šiuo metu madingas. Panaši situacija ir su dažniausiai atšaukiamų prenumeratų topuose figūruojančia audioknygų platforma „Audible“ – dažnai žmonės neturi tiek laiko, kad galėtų perklausyti visas platformos siūlomas knygas, tad neretai jiems kur kas labiau apsimoka kiekvieną jų pirkti atskirai. 

V. Domarko nuomone, ateityje išsilaikyti ir sulaukti didžiausios sėkmės turėtų tos kompanijos, kurios savo prenumeratos modeliu žmogui suteikia didesnę vertę. Tikėtina, jog kur kas geresnės perspektyvos laukia tos įmonės, kuri ne tiesiog reguliariai atveš maisto produktus prie jūsų durų, o paruoš nesunkiai namie pagaminamų patiekalų receptus ir juos pristatys kartu su būtent jiems skirtais ingredientais.

Taip pat ateityje galima tikėtis, kad išsprendus šiuo metu kylančius techninius sunkumus, išpopuliarės žaidimo debesyse platformos, kadangi jos mėgstamais žaidimais leis mėgautis neperkant galingo kompiuterio ar išmaniojo telefono. Tuo metu automobilių rinkoje į priekį greičiausiai išsiverš ne tie gamintojai, kurie pasiūlys prenumeruoti jau egzistuojančias transporto priemonės funkcijas, o ras būdų nesudėtingai prenumeruoti visą automobilį, išspręsdami visus su jo eksploatacija susijusius rūpesčius.

„Neabejotina, kad didieji telefonų gamintojai per artimiausius porą metų savo didžiausiose rinkose pasiūlys telefonų prenumeratą, kuri garantuos, kad mokėdami mėnesinį mokestį kasmet gausite naujausią to gamintojo telefoną. Vėliau produktų sąrašas gali išsiplėsti ir iki planšetinių ar nešiojamų kompiuterių, ar netgi išmaniųjų laikrodžių. Žinoma, prenumerata savaime negarantuoja sėkmės, gamintojai ir toliau turės didinti investicijas, kad pateisintų vartotojų lūkesčius ir sukeltų jų susižavėjimą. Tuo tarpu darbo priemonių nuomos galimybėmis verslas aktyviai domisi jau šiandien“, – apibendrina „Telia“ smulkaus ir vidutinio verslo vadovas Vygintas Domarkas.

Daugiau informacijos:

Audrius Stasiulaitis

I WILL TELL YOU TELIA

Tel. (8 5) 236 7019, Mob. 8 686 77988

El. p. audrius.stasiulaitis@telia.lt  

Telia Lietuva, AB, Saltoniškių g. 7A, 03501 Vilnius

Pranešimą paskelbė: Ieva Kazokaitė, UAB „INK agency“